Do stworzenia tej wersji zainspirowała mnie gra, którą nabyłam txm.pl i nazywa się Scrabble Flip, gra ma w sobie cztery katapulty dla żetonów i zestaw żetonów.
Inspirując się oryginalną grą, stworzyłam coś podobnego – plansza do wydruku i sklejenia do pobrania poniżej, oraz zestaw kart z literami alfabetu wraz ze scrabblową instrukcją, ile jakich klocków powinniśmy mieć. Na planszy znajdują się punkty, jakie należy przyporządkować do danej litery.
Do gry będziemy potrzebować zestaw Pchełek lub zestaw żetonów w dwóch rozmiarach.
Już we wcześniejszym poście pisałam, jak za sprawą Doroty Werner (http://www.megaplan-werner.pl/blog) postanowiłam walczyć z dyslektykami, czyli zrobić jak najwięcej by ułatwić im naukę języka, a przy okazji urozmaicić i uatrakcyjnić moje zajęcia. Implementując Universal Design for Learning mam zamiar (taki jest plan) traktować wszystkich moich uczniów jakby mieli dysleksję.
- Rozkładamy planszę na podłodze. Uczniowie w grupach rozkładają swoje mniejsze żetony wokół kolistego zbioru literek. Po kolei każdy uczeń/grupa większym żetonem próbuje wstrzelić mniejszą pchełkę na planszę, z nadzieją że wyląduje na jakiejś literce i co dalej?
– ćwiczymy alfabet
– jaki wyraz zaczyna się na dana literkę
– jakie wyrazy (z tych poznanych na zajęciach np. dział CLOTHES) zawierają w sobie daną literkę
– jakie wyrazy zawierają dźwięk reprezentowany przez wylosowana literkę – ważne byśmy wymawiali te dźwięki dokładnie
– strzelamy wszystkimi żetonami próbując umieścić je na planszy, z pliku klocków literkowych uczniowie otrzymują wylosowane literki i tu na czas (dostosowujemy limit czasowy do naszej grupy wiekowej) układają z wylosowanych liter jak największą liczbę wyrazów (zapisują je na kartce), podliczają punkty – mogą również wymienić się słówkami i ułożyć ze wszystkimi hostoryjki - Do pojemnika, kapelusza, pudełka, koszyczka wrzucamy klocki literkowe (do pobrania poniżej) – p kolei uczniowie losują jedną literkę i podają wyraz zaczynający się na dana literkę lub na dany dźwięk, w innej wersji z dźwiękiem jaki reprezentuje dana literka
- Wybieramy z klocków literkowych literki reprezentujące jeden wyraz (najlepiej jeden z tych ćwiczonych na zajęciach) i przyporządkowujemy je grupie, jedna litera jeden uczeń – zadaniem uczniów jest ustawienie się w odpowiedniej kolejności by powstało słówko
- Korzystając z klocków literkowych i pojemnika gramy jak w tradycyjne scrabble na podłodze
PLIKI DO POBRANIA:
Plansza: https://drive.google.com/open?id=18a_IEcgSHzNAwAUPXS78BO9CTejpmTC6
Klocki: SCRABBLE.pdf (595 pobrań )
Instrukcja do drukowania klocków:
z en.wikipedia.org
- 2 blank tiles (scoring 0 points)
- 1 point: E ×12, A ×9, I ×9, O ×8, N ×6, R ×6, T ×6, L ×4, S ×4, U ×4
- 2 points: D ×4, G ×3
- 3 points: B ×2, C ×2, M ×2, P ×2
- 4 points: F ×2, H ×2, V ×2, W ×2, Y ×2
- 5 points: K ×1
- 8 points: J ×1, X ×1
- 10 points: Q ×1, Z ×1
The total number of points is 187.