Większość gier językowych jest nastawiona na ćwiczenie jednej konstrukcji gramatycznej lub zagadnienia leksykalnego. Dość często cena takiej gry jest dość wysoka. Dlatego też wpadłam na szatański pomysł by wykorzystać gry mojej córki,a potem zaczęłam szukać „perełek” w mojej miejscowej księgarni.
Poniższe propozycje zastosowania gier niejęzykowych na lekcji języka obcego przygotowałam na III Zlot Nauczycieli Języków Obcych w Sanoku i chciałabym się z Wami nimi podzielić. Pliki do pobrania w linku na końcu.
- MAŁY POLICJANT
Gra zakupiona w Pepco (ma też swój odpowiednik w postaci MAŁY STRAŻAK), baaardzo przystępna cenowo. Jest to gra planszowa, która posiada pola białe, żółte, zielone, niebieskie i czerwone, pola z lupką i element ze strzałką (na ćwiczenie spostrzegawczości). Oryginalna gra posiada karty z pytaniami, którymi inspirowałam się przy tworzeniu wersji angielskiej i tak:
– pola żółte – ćwiczenia ruchowe
– pola zielone i niebieskie dotyczą bezpieczeństwa
– pola czerwone – MISS A TURN plus zadanie do wykonania
Pola białe wykorzystamy do ćwiczenia, w tym poście możecie ściągnąć karty do ćwiczenia czasownika być. Natomiast do czego użyjemy pól białych zależy tylko od nas – ja używam kart uniwersalnych (dostępne www.sophia-jezykiobce.pl/sklep). Możemy użyć do ćwiczenia słownictwa np. fiszki z Quizleta, funkcji językowych itp.
(źródło: https://2.allegroimg.com/original/0c5aa9/9e896fff4af0b81c7b0797415672) - SNAKES AND LADDERS z The Flying Tiger
Gra składa się z drewnianych puzzli, które należy złożyć, by zagrać i pionki. Do tej gry przygotowałam kartę pracy, którą wypełniają nasi uczniowie, uprzednio podzieleni na grupy. To oni decydują, jakie pytania pojawiają się na polach, to oni muszą przewertować dział z podręcznika, by przygotować zadania dla drugiej grypy.
źródło: promoceny.pl - KURNIK
Gra w bardzo przystępnej cenie, koszt ok 35 zł i może być wykorzystana zarówno dla najmłodszych w wersji podstawowej (ćwiczymy kolory i pamięć) lub w wersji rozbudowanej z kartami do pobrania dla uczniów starszych, wystarczy na sześciu jajach położyć karty z zadaniami (idealne do utrwalania słownictwa lub gramatyki)
źródło: empik.pl gry.nk.com.pl
Zastosowanie:
-porównanie dwóch czasów zdania
-rozróżnianie sześciu czasów
-6 działów tematycznych –np. fiszki z Quizleta, flashcards
-6 zestawów Matura Sticks
-ćwiczenia z recyklingu - MISJA KOSMICZNA
Jest to gra polegająca na budowaniu planet (ćwiczymy myślenie strategiczne) – do wyboru mamy 6 kafelków a zatem 6 poiomow trudności. Grę możemy wykorzystać do:
-porównanie dwóch czasów zdania
-rozróżnianie sześciu czasów
-6 działów tematycznych –np. fiszki z Quizleta, flashcards
-6 zestawów Matura Sticks
-ćwiczenia z recyklingu
źródło:egmont.pl
- FOOD TRUCK
Gra zawiera cztery zestawy kart z jedzeniem, są to karty podstawowe i na nich kładziemy zadania, dodatkowo są również karty funkcyjne, na których proponuję położyć zadania ruchowe, pytania teoretyczne, ilustracje do opisania – od nas zależy, co. Zadania układamy na „mini planszach” (do pobrania)
źródło: empik.com gryplanszowe.pl - DUUUSZKI
Gra dla młodszych uczniów, zestaw zawiera proste karty obrazkowe, które możemy wykorzystać do:
-gra planszowa – pola funkcyjne do pobrania
-gra jak CrazyEightsczy Uno, dopasowujemy do przedmiotu lub koloru na obrazku
-Ghoststories
źródło:egmont.pl
- OWCE NA WYPASIE
Bardzo emocjonująca gra, zaczynamy od układania pastwiska a potem pasiemy owce 🙂 Grając zgodnie z zasadami na każdej dodatkowej karcie (do pobrania) znajdują się różne zadania, możemy też każdemu graczowi (grupie) przyporządkować jedno stadko i wtedy na każdej karcie leżą te same zadania.
-gramatyka
-słownictwo
-działy egzaminacyjne
-powtórka przed sprawdzianem -słownictwo, gramatyka, mówienie, reakcje językowe - RODZINNE KALAMBURY
Gra jest w języku polskim, zawiera dwa zestawy kart z osobami i czynnościami i dwie kostki, które determinują to,co uczeń ma pokazać. Atutem tej gry jest właśnie polska wersja, dzięki temu nawet najsłabsi uczniowie mogą wziąć udział w grze bez obawy, że nie dadzą rady zrozumieć zadania. Pozostali zgadują, a nauczyciel kontroluje zastosowanie języka. - GAME OVER
Grę możemy wykorzystać do opisywania potworów i umiejętności rycerza, ćwiczenia konstrukcji to be, have got oraz can,dodatkowo ćwiczy pamięć. Gramy według zasad odnosząc się do każdego obrazka np. BOMB –It explodes. lub It is a weapon KEY –It opens the door. lub It’s made of metal. Możemy również wykorzystać ją jako grę planszową np. My knight fights with a sword. - PĘDZĄCE JEŻE – to już ostatnia z serii pędzących stworzeń. Propozycje wykorzystania znajdziecie w innych postach w Galerii (skorzystaj z lupki). Gra jest szybka i emocjonująca. Możemy ją wykorzystać do:
-cztery działy tematyczne
-cztery umiejętności: słownictwo, gramatyka, mówienie, środki językowe
-cztery zagadnienia np. 0, 1, 2 i 3 okres warunkowy
- iKNOW JUNIOR – gra również po polsku i dzięki temu uczniowie ćwiczą tłumaczenie. Proponuję podzielić uczniów na grupy i na karteczkach samoprzylepnych opracowują językową wersję pytań z gry dla przeciwnej grupy. Przygotowujemy uczniów do mediacji językowej, która pojawia się na egzaminie ósmoklasisty.
Link do materiałów: bit.ly/3zlotsanok