Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej u dzieci jest kluczowe dla ich prawidłowego rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych.
Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia jest jedną z aktywności, którą możesz wykorzystać na zajęciach. Poproś dziecko o zamknięcie oczu i wsłuchiwanie się w dźwięki dochodzące z otoczenia. W tym celu możesz wykorzystać poniższy link.
Link https://view.genially.com/6772d97dcf036b0aad23a731
Innym pomysłem będzie zapoznanie dziecka z dźwiękiem upadających przedmiotów. W tym celu przygotuj kilka przedmiotów np. przybory szkolne. Przed przystąpieniem wprowadź lub przypomnij nazwy przyborów, które wykorzystasz do tej aktywności.
Ćwiczenia z rymami są kolejną aktywnością wspierającą spostrzegawczość słuchową. Prezentuj pary wyrazów i poproś dzieci o wskazanie, czy się rymują. Następnie zachęć je do tworzenia własnych rymów w języku obcym, co wspiera świadomość fonologiczną.
Zabawa w „Simon mówi” również może okazać się przydatna. Karty obrazkowe zamieszczone poniżej rozłóż na podłodze lub złączonych ławkach. Wykorzystaj popularną grę, wydając polecenia w języku obcym, np. „Simon says touch a pen” lub Simon says touch a hen.” Dzieci muszą słuchać uważnie i wykonywać tylko te polecenia, które poprzedzone odnoszą się do przyborów szkolnych.
Zabawa w wyszukiwanie dźwięków. Karty obrazkowe zamieszczone poniżej rozłóż na podłodze lub złączonych ławkach i poproś dziecko o znalezienie wyrazów zawierający konkretny dźwięk np. /b/ np. „I hear with my little ear a word with /b/ at the beginning.”
Słuchowe memory. Karty przydziel dzieciom, nie pokazują ich nikomu. Dwójka dzieci będzie grać w memo. Kolejno wywołują po dwoje dzieci w poszukiwaniu rymującej się pary np. Kasia and Marek. Wywołane dzieci czytają swoje karty. Jeśli tworzą parę, karty zostawiają przodem do grających dzieci. Jeśli nie są parą, nie odkrywają kart i pozostają w grze.