Walia jako część Zjednoczonego Królestwa mimo swoich wielu walorów nie jest zbyt popularna i wygląda dość blado przy swoich sąsiadach Anglii i Szkocji. Mimo braku popularności jest to bardzo ciekawy kraj z bogatą kulturą i megatrudnym językiem 🙂
Aby odczarować Walię wśród moich uczniów przygotowałam 6 zadań w formie Escape Roomu/stacji dydaktycznych. Dostępne są w sklepie https://karinafrejlich.pl/produkt/wales-interactive-stations-escape-room/ Składają się z:
- ZADANIE 1 – LET’S LEARN SOME WELSH – PUZZLE
Zadanie polega na dopasowaniu walijskich słów do obrazków przedstawiających kolory i liczby. Litery oznaczone kolorem, odczytane kolejno utworzą hasło.
- ZADANIE 2 THE FAMOUS WELSH – MATCHING
Zadanie polega na dopasowaniu sławnych Walijczyków do ich osiągnięć. Litery zamieszczone na elementach utworzą hasło.
- ZADANIE 3 – QR CODES
Zadanie polega na dopasowaniu obrazków do ich podpisów oraz zeskanowaniu kodów QR, pod którymi ukryte są litery tworzące hasło.
- ZADANIE 4 – CLIPS
Zadanie polega na zaznaczeniu spinaczami dwóch błędnych odpowiedzi. Pozostałe literki utworzą hasło.
- ZADANIE 5 – PICTURE DESCRIPTION
Zadanie polega na uzupełnieniu opisu brakującymi słowami. Do wyboru podane zostało sześć dodatkowych słów.
- ZADANIE 6 FILM
Zadanie polega na uzupełnieniu zdań odpowiednimi wyrazami podczas oglądania filmiku ukrytego pod kodem QR.
Zadania zostały tak stworzone, żeby przybliżyć kulturę Walii naszym uczniom.
W sklepie znajdziesz również zestaw kart obrazkowych przestawiających słownictwo związane z najważniejszymi aspektami kultury Walii. Zestaw składa się z 36 kart obrazkowych i wyrazowych. Karty wyrazowe pobierzesz z pliku poniżej.
Karty wyrazowe: Wales-wordcards.pdf (453 pobrania )
Pomysł na wykorzystanie kart.
Link do kart: https://karinafrejlich.pl/produkt/wales-karty-obrazkowe/
- łączenie napisów z obrazkami – rozkładamy karty w widocznym miejscu w klasie, napisy dzielimy pomiędzy naszych uczniów/grupy, proponuję użycie telefonów komórkowych
- Internet search – rozdzielamy wybrane karty pomiędzy uczniów/grupy. Zadaniem każdej grupy jest znalezienie kilku informacji dotyczących elementu z karty i przedstawienie go pozostałym
- Quiz – wykorzystując informacje z punktu powyżej uczniowie układają pytania do znalezionych przez siebie informacji; pytania można użyć do stworzenia quizu w aplikacji quizizz, quizlet, kahoot, wordwall itp.
- gra podłogowa – rozkładamy z karty na podłodze w formie gry (pola funkcyjne znajdziesz poniżej) – uczniowie w roli pionków poruszają się po planszy, stając na danej karcie nazywają element na obrazku (i podają jedną informację na jego temat – pomysły zebrane z punktu Internet search)
Karty do gry podłogowej: Wales-gra-podlogowa.pdf (455 pobrań )
- gra kostkowa – wykorzystując karty z kostkami, układamy planszę 6×6, uczniowie kolejno rzucają kostką i nazywają element na obrazku (i podają jedną informację na jego temat – pomysły zebrane z punktu Internet search)
Karty do gry kostkowej: Wales-gra-kostkowa.pdf (457 pobrań )
- a’la Londonopoly – gra z kartami do gry, wykorzystując oznaczenia układamy planszę, zamiast rzucać kostkami, uczniowie kolejno losują jedna kartę z talii (oryginalny pomysł Kai znajdziesz na jej blogu tu: https://www.londonopoly.pl/2016/03/conversation-cards-czyli-idealne.html) – plik z oznaczeniami kart znajdziesz poniżej.
Oznaczenia figur i kolorów: Oznaczenia-kart.pdf (426 pobrań )
- Guessing game – rozkładamy karty tak, aby były widoczne dla wszystkich uczniów. Korzystamy z pytań/quizu powyżej. Uczniów dzielimy na grupy. Nauczyciel losuje kolejno pytania, uczniowie podają nazwę oraz podchodzą do odpowiedniej karty, za każda poprawną odpowiedź mogą na danej karcie położyć żeton swojego koloru (możemy wykorzystać karteczki samoprzylepne w różnych kolorach lub wykorzystać ścinki z wycinanek)
Powyższe pomysły można wykorzystać również z kartami o Australii https://karinafrejlich.pl/produkt/australia-30-flashcards/