A TREE GRAMMAR GAME
Do tej aktywności potrzebować będziemy pól z oznaczeniami typów zdań : ✓, ✗ oraz ?, dodatkowo jeszcze pole z drzewem. Zamiast drzewa możemy użyć dowolnej karty obrazkowej, która będzie pełniła funkcje karty specjalnej.
Z pól układamy zamkniętą figurę:
Karta funkcyjna (drzewo) może mieć wiele funkcji, ogranicza nas tylko pomysłowość:
- zasada gramatyczna dotycząca ćwiczonej konstrukcji gramatycznej (zapisujemy, by nikt nie użył jej ponownie, najlepiej na tablicy – będziemy mieć dodatkową pomoc gramatyczną)
- karty ze słownictwem, które chcemy utrwalić/powtórzyć
- trudniejsze zadania w ćwiczonej konstrukcji
- dodatkowy punkt
- dodatkowy rzut kostką
- pytanie
- zadanie na funkcje językowe
- zadanie na reakcje językowe
- jedna z kropek z writingu
- jeden podpunkt zadania z karty pracy
- odmienić czasownik nieregularny (kładziemy odpowiedni stosik obok karty lub pozwalamy na dowolny czasownik – wtedy zapisujemy)
- …
Do przeprowadzenia aktywności potrzebna będzie jeszcze kostka oraz zestaw kart obrazkowych i wyrazowych lub uniwersalnych kart gramatycznych. Karty możemy położyć na środku lub przy każdej planszy.
Uczniowie stawiają pionek na dowolnym polu poza drzewem. Kolejno rzucają kostką i układają zdanie w określonej konstrukcji gramatycznej:
- Do you make my bed? – I dust the furniture.
Are you making my bed? – She is dusting the furniture.
Rozgrywkę możemy utrudnić dopasowując rzuty kostką do konkretnej konstrukcji:
Gra w wersji podłogowej do kupienia w sklepie (kliknij w obrazek):